Strona główna / SUKCES I TRAGEDIA

Samorząd Przewodników
polski
Jaskinia Mała – Tatry jaskinie, eksploracja, wypadki

Jaskinia Mała cz 2  ] [ Jaskinia Mała cz 3  ] [ Jaskinia Mała cz 4  ] [ Jaskinia Mała cz 5  ]

Jaskinia Ważecka galeria, zdjęcia

Jaskinia Demianovska Svobody zdjęcia galeria I

Jaskinia Demianowska Wolności zdjęcia galeria II

Góry Świętokrzyskie Jaskinia Raj zdjęcia galeria I

Jaskinie tatrzańskie zdjęcia galeria

Dwadzieścia lat SKTJ  PTTK Nowy Sącz – sukces i tragedia

Marek Lorczyk

„Zejść poniżej 800 metrów, ryzykując,

że głowa utkwi w skalnej gardzieli,

na to trzeba być zepsutym lub chorym”.

Albert Camus

Nasze  początki

Sądecki Klub Taternictwa Jaskiniowego PTTK istnieje już dwadzieścia lat. Założony został przy Oddziale PTTK „Beskid” w Nowym Sączu przez Annę Antkiewicz i Krzysztofa Hancbacha oraz garstkę ich przyjaciół w 1984r.  Prezesem Klubu została Anna Antkiewicz i kierowała pracami klubu aż do tego roku. Początkowo Klub działał jako sekcja Katowickiego Klubu Speleologicznego. Od pierwszych lat duży nacisk był położony na szkolenia młodych adeptów taternictwa, dzięki czemu już w 1988 roku Klub został samodzielnym członkiem Polskiego Związku Alpinizmu. Przez te dwadzieścia lat zorganizowaliśmy 761 wypraw do jaskiń tatrzańskich, zwiedzaliśmy również jaskinie jurajskie. Wyprawy tak sportowe, jak i te mające na celu poznawanie nowych jaskiń nie wszystkim dawały satysfakcję, zaczęliśmy szukać w jaskiniach nowych doznań. Motorem tych działań jest Anna Antkiewicz, czyli po prostu nasza Prezesowa.

To ona zaszczepiła w nas żyłkę odkrywców. Zaczęliśmy od poszukiwań jaskiń w okolicznych Beskidach. Tam odkryliśmy między innymi Jaskinię Niedźwiedzią, która po wykonaniu dokumentacji okazała się być trzecią pod względem długości jaskinią fliszu karpackiego w Polsce ze swoimi ówcześnie 320 metrami długości. W 1988 roku próbowaliśmy swoich sił w Jaskini Wysokiej, co doprowadziło nas, w trakcie trwającego 144 godziny biwaku, do odkrycia w Partiach Trzech Muszkieterów 80 metrowego ciasnego korytarzyka nazwanego Piekiełkiem. Przez cały czas prowadzimy działalność sportową, w 1988 dokonaliśmy pierwszego w Polsce integralnego przejścia wszystkich den w Jaskini Bańdzioch Kominiarski. W czasie 99 godzin zespół pokonał 1440 metrów deniwelacji. Rok później jako pierwsi przeszliśmy jaskinię Śnieżną Studnię do Syfonu Drzemiącego na głębokości – 692m bez biwaku. dalej >>>