Strona główna / nr 2 (2) - LATO 2004 / PARALOTNIE W BESKIDACH
    
NUMERY ARCHIWALNE
KONTAKT
GALERIA - ZDJĘCIA
WADOWICE
TATRY
GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE
BESKIDY - JAN PAWEŁ II
BABIA GÓRA
GÓRY WYSOKIE
ROŚLINY I ZWIERZĘTA
LINKI
PROPOZYCJE WYCIECZEK
Noclegi Hotele
Wydawnictwa turystyczne
Samorząd Przewodników
polski
BESKID MAŁY GÓRA ŻAR - PARALOTNIE W BESKIDACH


Beskidy, Zima w Beskidach Hala Boracza zdjęcia galeria

Gorce panorama z polany Upłaz na Tatry zdjęcia, galeria

Beskidy zdjęcia galeria fotografii

Beskid Mały Groń Jana Pawła II zima w górach zdjęcia galeria

Tatry szlak na Orlą Perć i Kozią Przełęcz zdjęcia, galeria

Paralotnie w Beskidach     

Beskidy to miejsce, które przez wielu kojarzone jest głównie z turystyką pieszą. Tymczasem górskie wędrówki to tylko jedna z możliwości spędzania czasu w tym miejscu. W Beskidach można bowiem przemierzać także napowietrzne szlaki. Góra Żar czy Skrzyczne to centrum polskiego paralotniarstwa. Można tutaj spotkać ludzi o rozmaitych profesjach i różnych poglądach, ale za to z jednym pomysłem na życie. Wszystkim przyświeca jeden cel – przezwyciężyć grawitację i oderwać się od ziemi.  A potem już tylko szybowanie z ptakami w przestworzach, podziwianie świata z góry i przestrzeń, która nie stawia żadnych ograniczeń, jest prawdziwie trójwymiarowa… Trudno opisać to jedyne w swoim rodzaju doznanie. Wątpię, czy istnieją słowa na tyle plastyczne, by oddać to niezwykłe uczucie nieograniczonej swobody i wolności. To trzeba przeżyć samemu. Jeżeli więc kiedykolwiek zadzierałeś do góry głowę, aby przyjrzeć się szybującym w górze, kolorowym paralotniom, jeżeli marzyłeś, aby samemu obejrzeć świat z lotu ptaka, to może właśnie nadszedł czas na spełnienie tych fantazji? Podpowiem, jak to zrobić. Mam nadzieję, że po lekturze tych kilku uwag sami dojdziecie do wniosku, że w zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby nareszcie spróbować

 

JAK ZACZĄĆ

Latać może praktycznie każdy, niezależnie od wieku. Najstarszy paralotniarz w Polsce ma 73 lata i z racji swojego wieku nosi przydomek „Praszczur”. Większość wolnego czasu poświęca swojej pasji. Miałem okazję latać z Nim we Włoszech i jestem pełen podziwu dla jego powietrznych wyczynów.

Do nauki latania niezbędny jest wykwalifikowany instruktor, który  posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Tylko za jego pomocą  wprowadzenie w arkana latania odbędzie się bez niepotrzebnych stresów, a przede wszystkim nie zakończy się uszczerbkiem na zdrowiu. Przestrzegam przed samodzielnymi eksperymentami. Lektura fachowej książki albo rady kolegów, którzy już latają i mieliby ochotę wcielić się w rolę instruktorów wobec nowicjusza, to zdecydowanie za mało. Bez odpowiednio wyszkolonej osoby nasza kariera lotnicza może zakończyć się szybko i boleśnie, a nawet tragicznie.

Aby zacząć latanie trzeba mieć ukończone 18 lat (osoby młodsze muszą posiadać zgodę rodziców lub opiekunów). Szkolenia odbywają się w  kilku etapach.

 

KURS PODSTAWOWY – ETAP I

Celem szkolenia jest przede wszystkim nauka startów, lądowania i bezpiecznego wykonywania podstawowych manewrów w powietrzu. Ważnym elementem jest także umiejętność samodzielnego przygotowania i kontroli sprzętu przed lotem oraz obsługi skrzydła na ziemi. Poza zajęciami praktycznymi odbywa się także szkolenie teoretyczne z następujących przedmiotów: Prawo Lotnicze, Meteorologia, Aerodynamika, Pierwsza Pomoc, Wiedza ogólna o sprzęcie, Sytuacje niebezpieczne. Część teoretyczna kończy się egzaminem pisemnym w formie testu, a część praktyczna lotami egzaminacyjnymi. Po zaliczeniu obydwu części kursu uczestnik otrzymuje Świadectwo odbycia szkolenia paralotniowego Etapu I.

 

KURS DOSKONALĄCY, LOTY WYSOKIE – ETAP II

SZKOLENIE DO ŚWIADECTWA KWALIFIKACJI

Celem tego szkolenia jest doskonalenie umiejętności pilotażowych. Szkolenie w locie obejmuje minimum 10 lotów z wysokości nie mniejszej niż 200 m. Część teoretyczna stanowi rozwinięcie wiadomości z Etapu I. Etap II kończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym.

 

KURS DOSKONALĄCY, PRZYGOTOWUJĄCY DO EGZAMINU NA ŚWIADECTWO KWALIFIKACJI – ETAP III

LOTY TERMICZNE I ŻAGLOWE

Celem szkolenia na tym etapie jest nauka wykonywania lotów z wykorzystaniem prądów dynamicznych i termicznych oraz doskonalenie umiejętności stabilizacji skrzydła w locie.  Szkolenie zakończone jest egzaminem i wydaniem skierowania na Lotniczą Komisję Egzaminacyjną, powoływaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Po zaliczeniu egzaminu państwowego pilot otrzymuje Świadectwo Kwalifikacji Pilota Paralotni, z którym może wykonywać loty samodzielne.

Istnieje również możliwość wykonania lotu zapoznawczego z instruktorem w tandemie, co bardzo pomaga w przezwyciężeniu oporów i pozwala lepiej zrozumieć to, co dzieje się w powietrzu. Taki kilkunastominutowy lot kosztuje około 150 zł.

Adresy szkół można znaleźć w Internecie albo w czasopismach poświęconych tej tematyce, np. w „Przeglądzie Lotniczym” czy „Loopie”.

 

NA CZYM LATAĆ

Nareszcie udało nam się przejść pomyślnie przez wszystkie szkolenia i możemy przystąpić do szukania sprzętu. Na początek polecam sprzęt używany, chociaż jeżeli kogoś tylko na to stać, to oczywiście dlaczego nie nowy? W przypadku sprzętu używanego przy wyborze konieczna jest pomoc instruktora lub jakiegoś doświadczonego paralotniarza. Może się bowiem zdarzyć, że sami kupimy sprzęt, który będzie zużyty i zdatny jedynie do tego, aby go wykorzystać w charakterze dużego, kolorowego i niestety bardzo drogiego latawca.

 

Podstawowe wyposażenie  pilota paralotniowego wraz z kosztami:

- paralotnia (na początek wystarczy używana za około 2000 zł, ceny nowych zaczynają się od 4000 zł)

- uprząż (tutaj warto zainwestować, ponieważ dobra uprząż z dobrym protektorem chroni nasz kręgosłup podczas „bliskich spotkań” z ziemią, a poza tym może nam służyć nawet przez kilka lat. Tutaj ceny zaczynają się od 600 zł, ale można też nabyć sprzęt używany za około300 zł)

- kask (nie mylić z kaskiem motorowym; ten do lotów paralotniarskich posiada specjalną wysuniętą szczękę oraz otwory na uszy; cena od 350 zł)

- obuwie (powinno chronić kostkę przed skręceniem w czasie startu i lądowania)

- spadochron zapasowy (ceny zaczynają się od 800 zł)

- wariometr (sprzęt dla bardziej zaawansowanych pilotów; ceny od 800 zł)

- GPS (sprzęt przydatny do przelotów dla „starych wyjadaczy”)

 

Tak wyglądają początki „sztuki latania”. Mam nadzieję, że zainteresowanym przybliżyłem nieco tematykę i zachęciłem do realizacji marzeń, które wcale nie muszą być nierealne. Latanie to nie jest sport tylko dla garstki wybrańców. Po przejściu odpowiednich procedur praktycznie każdy może obejrzeć ziemię z lotu ptaka. Życzę więc pomyślnych wiatrów i do zobaczenia na stokach pięknego Beskidu w oczekiwaniu na dobre warunki! A bujając się pod chmurami, pamiętajcie zawsze podstawową zasadę, która towarzyszy lotnictwu od samego początku: „dobry pilot to stary pilot”.

 

 

 

Rafał Talaga
© Wszelkie prawa zastrzezone     INTERAKTYWNA POLSKA
Webmaster: PROMEDIA